emotionele bagage, pijnlichaam !

Heb jij van tijd ook een stram, stijf pijnlijk lijf ?

90% van het pijnlichaam is te wijten aan ervaringen en emotionele bagage oa door echtscheiding,(jeugd)trauma's, allerlei moeilijkheden, .. en verstoort zo onze energiebalans en leven..

Ons lichaam spiegelt emotionele bagage die we meesleuren op lichamelijk vlak en schreeuwt de pijn uit ! voor sommigen onder ons

24 h op een dag

7 dagen per week

365 per jaar

lastig toch ?!

Heeft jouw denken hier iets mee te zien ?

JA! uit onderzoek is gebleken dat sterke emoties zelfs veranderingen in de biochemie van het lichaam teweegbrengt en vertegenwoordigen het lichamelijke aspect van de emoties.

Hoe meer je je identificeert met je denken, voorkeuren, afkeuren, oordelen en interpretaties, hoe minder je aanwezig bent als toekijkend bewustzijn, des te sterker de emotionele lading. Als je je emoties niet kunt voelen , als je ervan afgesneden bent, ervaar je ze uiteindelijk alleen nog als lichamelijk - probleem. --> als je hiermee moeite hebt vestig je aandacht op het inwendige energieveld van je lichaam. Voel je lichaam vanbinnen, en kom in contact met je emoties.

Emoties uit het verre verleden of recente verleden stapelen zich op - ons lijf houdt deze pijn vast en is hier niet blij mee. Spierproblemen, hartproblemen, afvalstoffen, ontstekingsgevoeligheid, ... ons immuniteitssysteem... kunnen hier het gevolg van zijn.

Heeft het zin om emotionele pijn vast te houden ?

Opgehoopte pijn is een veld van negatieve energie dat je lichaam en geest bezet. Het kent twee toestanden, sluimerend en actief. Ongelukkige mensen beleven het 100%van de tijd actief, anderen slechts in bepaalde situaties, bv bij lichamelijke of emotionele gekwetstheid, verlies of verlaten zijn ..Sommige pijnlichamen zijn hardnekkig maar onschuldig, jengelend. Andere zijn vernietigende monters, op lichamelijk gebied of emotioneel opzicht. Gedachten en gevoelens kunnen heel negatief en destructief voor jezelf zijn. Op deze manier ontstaan veel ziekten en kwalen.

Hoe komen we hier van af ?

Het pijnlichaam dat aan het licht wordt blootgesteld, wordt zelf licht. Je kan niet tegen je pijnlichaam vechten. Het is voldoende om het te observeren en aanvaarden wat 'op het moment is'. Het pijnlichaam bestaat uit gevangen levensenergie die afgescheiden is van je totale energieveld, een vijand van het leven. Enerzijds kan de atlasbehandeling je helpen op fysiek vlak. Anderzijds kan je met aandacht en bewustwording, de identificatie met je pijnlichaam verbreken.

Hoe jij de relatie met het pijnlichaam verbreekt ?

1. enerzijds op fysiek niveau kan de atlasbehandeling jou hierbij helpen

2. anders door langdurige bewuste aandacht snijdt de band tussen het pijnlichaam en je gedachtenprocessen door en brengt een veranderingsproces op gang

oefening

* vestig de aandacht op het gevoel in je, besef dat dat het pijnlichaam is

* aanvaard dat het daar is

* ga er niet over nadenken

* oordeel en moraliseer niet

* ontleen er geen idenditeit aan voor jezelf

* blijf aanwezig en blijf de waarnemer van wat er in je omgaat

* word je bewust van de emotionele pijn en diegene die waarneemt - de zwijgende toeschouwer

= de kracht van het nu, de kracht van je eigen bewuste aanwezigheid, bevrijdt.

(cfr. de kracht van het nu Eckart Tolle)

Benieuwd hoe jij je pijnlichaam ervaart ?

Wellicht ken je mensen waarmee je dit blog wil delen, dat mag !